9 Aralık 2008 Salı

Prof.Dr.Ali NESİN ile bir söyleşi gerçekleştirdik

Bilgi Üniversitesi Matematik bölüm başkanı Prof.Dr.Ali NESİN ile bir söyleşi gerçekleştirdik..

Matematiğe ilk ilgi nasıl uyandı?
Bilmem... Belki tek başıma ve zihinsel olarak ve kimsenin katkısı olmadanyapabileceğim bir uğraş olduğundan matematiği sevdim.
İlk çözdüğünüz matematik problemini hatırlıyor musunuz? Çözdükten sonra nasıl bir sevinç duydunuz?
Evet. Tümevarımla kanıtı öğrendim 12 yaşımdayken ve bir suru basit sonuçkanıtladım. Bir defter alıp bulduklarımı yazmıştım. Kendime güvenimgelmişti. Kendimi güçlü hissetmiştim.
Matematikçi olduğunuza pişman mısınız? Yeniden doğsaydınız yine de bu mesleği seçer miydiniz?
Hiç pişman değilim, tam tersine. İki defa değil, elli defa dünyaya gelsemhep matematikçi olurdum.
Genç matematikçilere önerileriniz nelerdir?
Çalışın!
Okul yıllarınızda (ilk, orta, lise)matematik öğretmenlerinize karşı tutumunuz nasıldı? Onların size karşı tutumları nasıldı? Matematiği size sevdirdiler mi? Yoksa matematikten korkuttular mı?
Öğretmenlerim iyiydi. Ortaokulda yaramaz bir öğrenci olduğum için çoksevmezlerdi belki. Lisede arkadaşım gibiydiler. Hepsinden daha iyi olduğumubiliyordum ama ukalalık yapmadım. Bilgi ve deneyimlerinden yararlandım.
Okul yıllarında matematiğe çalışma şekliniz nasıldı? Gerçekten matematiğe çalışma şekli nasıl olmalı?Masa başında saatler geçirerek çalışılır matematik.Türkiye’de matematik adına iyi şeyler yapılıyor mu? Yapılması gerekenler var mı? Neler yapılabilir?
Çok geri kalmışız. Her konuda ve elbette matematikte de. Eskisine göre hepdaha iyiyiz ama arayı kapatmaya yeterli değil. Daha özgür bir eğitim gerekirmatematik için. Bizim lise eğitimimiz her turlu yeteneği ve yaratıcılığıoldurur, gençleri tek bir kalıba sokar, düşündürmekten çok beyin yıkamayla çocuklar eğitilir.
Toplum olarak matematiği nasıl sevdirebiliriz? Bu konuda biz matematikçilerin dışındakilere düşen ne? Sevdirmeli miyiz? Bizim bu konuda katkılarımız ne olmalı?
MD'yi (www.matematikdunyasi.org) okuyun ve okutun...
Türkiye’de iyi matematikçiler yetişiyor mu? Toplumun gerçekten matematikçilere ihtiyacı var mı?
Türkiye’de iyi matematikçi nadiren yetişiyor. Toplumun da iyi matematikçiyeihtiyacı yok. Böyle bir ihtiyaç varsa da bilincinde değiliz.
Gauss'un söylediği gibi matematik sizce de bilimlerin kraliçesi mi?
Bu bir metafordur. Elbette öyledir.

Söyleşi:M.Alper Türedi

Kişisel web sitesi: http://www.alinesin.org/

Hiç yorum yok: